Kampioenschap van Teylingen 2016

Vrijdag, 24 juni 2016

....of toch meer een ontmoetingswedstrijd De Leede/Sikkens? Maakt voor het plezier natuurlijk niet uit. Geeft alleen aan dat we deze reis geen aanwaaiers hadden uit de gemeente die niet lid van een of allebei de verenigingen zijn.

Verslag van Peter Dekker

Aanvankelijk een wat slome start met het aantal aanmeldingen maar gaande weg kregen we toch een aardig deelnemersveld. De datum was al een paar keer heen en weer geschoven omdat het lastig plannen is met de al overvolle agenda van vereniging- en openwedstrijden in onze regio. De maanden mei en juni zijn sowieso de meest gewilde vismaanden omdat er juist dan een leuk visje te vangen is.

Uiteindelijk werd het dus Vaderdag, en daar over nadenkend misschien wel een nieuwe traditie in het leven geroepen, want op Vaderdag gaat natuurlijk niemand dwarsliggen als vader wil gaan vissen ……………………… toch?
Valt altijd op een zondag dus ook voor middenstand Nederland een prima dag.
Dan nog een kwestie van een leuk parcours uitzoeken, hierbij rekening houdend dat de leden van de HSV “de Leede” doorgaans liever met de stok dan met de feeder vissen.
Die gedachte vastgehouden werd het toch een half uurtje rijden naar een op de Ringvaart lijkend parcours, maar dan met veel vis op de stok.

Zes uur de loting alwaar we al wisten dat Harry en Roel niet helemaal op tijd zouden zijn, of we voor hen wilde loten. Bijna zes uur kwam Ruud er achter dat zijn inklapbare autosleutel niet meer open wilde klappen. Die had hij toch echt nodig om zijn auto straks naar zijn stek en later naar huis te rijden. Met vereende krachten is het dan toch gelukt om dat weer te repareren, tenminste, open te klappen. Dan alleen nog een zoek geraakte Tim. Waar is Tim?

Twee mogelijkheden, of een feessie gehad of onderweg. Het laatste bleek het geval en liet zich door Tom via Pruispolen naar de waterkant loodsen.Net voor het laatste nummer getrokken werd kwam Tim aangereden. Inderdaad, van een kant welke je normaal niet zou verwachten al heeft Piet daar ook ervaring mee.

Ed mocht als eerste een nummer trekken en pakte gelijk nummer #1. Kan die er maar uit zijn. In willekeurige volgorde werden de rest van de nummers getrokken en maakt dit dat Kees op staart mocht plaatsnemen.De slaper zat in vak 1, want we waren met #19 man. Zelf zat ik op #19, ook geen slecht nummer al wisten we wel dat de dikke brasems doorgaans wat zuidelijker zwemmen. Wat dat betreft was Ed “the man to beat”.

07:00 uur aanvang wedstrijd zonder dat we toeteren of zo. Teveel woonhuizen in de directe omgeving en die bewoners wilde we niet wakker maken.
Zelf een paar stevige voerballen op 12 meter geparkeerd en zag dat buurman kees iets omzichtiger te werk gin gen allen met de cup op de stek bracht. Nauwkeuriger als dat kan je het niet doen. Ook een paar korven naar de overzijde geslingerd in de hoop dat later in de ochtend nog een paar bonusvissen te landen.
Nog geen minuut na het voeren zag ik in mijn linker ooghoek Kees al met een kromme hengel zitten. Schepnetje moest er aan te pas komen en de verwachting op een leuke vruchtbare visochtend was gezet. Gek genoeg duurde het daarna een hele tijd eer een volgend visje werd geland. Ik had zelf een mooie opsteker en ook daar de eerste schepper (nee………..niet Kees). Niet de kiloknaller zoals gehoopt maar wie het kleine niet eert, je kent het hele scala aan verwijzingen die daar iets over zeggen wel.

Een uur na de start begin ik mij toch langzaam wat zorgen te maken, geen of heel spaarzaam vis op de 12 meter en ook aan de overzijde was het geen feest.
Dan maar op de alternatieve toer en heel kort torren pikken. Met slechts 3 deeltjes wist ik een leuk aantal kleine voorntjes en bliekjes binnen te halen, maar ook hier viel het regelmatig stil. Met mijngeluk glipte er eerst een ruisvoorn uit mijn handen en natuurlijk via een mooie stuit zo terug de vaart in. Een kwartiertje later een heel knappe Voorn (type baksteen) en hierbij hetzelfde ritueel. Via mijn “plateau” met een zachte tussen landing op het net gemaaide gras zo terug de plons in. Dat is zonde dacht ik even, maar was mij er niet van bewust dat het later met de weging echt op grammen aanzou komen. Dat had me dus mooi twee plekken kunnen schelen. Wijze les voor de volgende keer.

Een belletje naar het andere vak leerde al snel dat ook daar geen brasem van aanzien werd gevangen. Ed op kop deed het redelijk en verder wat gemopper maar wel overall ………………………………. Tenminste, alleen Dirk wist met de feeder geen aanbeet te krijgen. De overzijde was dus zeker geen goede keus. Roel die rechts van mij zat had ook alleen een feeder bij zich maar had een plekje op ¾ gemaakt. Dat ging een stuk beter want ik zag ook hem regelmatig scheppen.
Fred had op dat moment 10 visjes op 5 deeltjes vaste stok. Dan maakte dat ook gelijk duidelijk dat ik een verkeerde keuze had gemaakt. Ik zat dus en te ver weg en te kort bij. Omstellen had het laatste uur geen zin meer en kort ving ik nog regelmatig een visje, dus laat maar zo. Bovendien zat Fred in het andere vak.

11:00 uur einde wedstrijd. Een hele klus de boel weer op te ruimen want ik had inmiddels 3 stokken, een cupset en een feeder uitliggen.. Gelukkig was ik ruim op tijd klaar toen Fred uit de verte kwam aangelopen om de weging vanaf start te verrichten
Kees bleef steken op ruim 2 kilo en zelf tikte ik net de 3 niet aan. Roel bleef net onder de 2 kilo en Tim ging met 150 gram over mij heen. (oeps, dan doen die twee voorns ineens wel weer heel erg zeer. Jacques moest naar huis lopen (minder dan 1 kilo) en was na zijn feeder ook ineens zijn bril kwijt. De vaart neemt wat hij wil nemen. Met een beetje scheppen wist hij wel weer zijn feeder boen water te krijgen maar de bril is een bleef foetsie.
Vervolgens Frank die dezelfde tactiek als ondergetekende had gehanteerd en geen vis naast zijn net verloren. Met 2970 had ook hij 50 gram meer dan arme ik.

#13 was een lege plek en op 12 zat onze enige vrouwelijke deelneemster Jet. 1300 gram gaf de weegschaal aan waarmee dat toch een heel klein beetje tegen viel. Jet kan als geen ander op korte afstand heel veel vis aan de kant brengen, maar vandaag wilde dat blijkbaar niet. Verrassing van de dag was Harry, met bijna 4 kilo wist hij dit vak winnend af te sluiten.
Dat vind ik in ieder geval bijzonder leuk. Ook Harry kan op korte afstand een aardig visje vangen en dat was vandaag dan ook prima gelukt. De eerste vakwinnaar was daarmee bekend.
In het vak A was het Peter die als eerste gewogen werd (zijn vis dan wel te verstaan) en ook daar ging de weegschaal door de 3 kilo barrière. Joop had een iets betere dag dan de wedstrijden hiervoor maar met iets meer dan 2 kilo ook niet het resultaat welke hij gehoopt had. Ruudje (mopperaar) Vos had er volgens hem niets van gebakken en de weegschaal bewees uiteraard het tegendeel. Ruim drie en een halve kilo is niet niks.

Mark had net iets meer dan twee en een halve kilo en toen Nico met iets minder dan een pond. Oeps, ook daar dus alleen een feeder en dat was vandaag niet de juiste keuze. Jammer Nico, volgende keer beter. Hans wist het zelfde te vangen als Frank in het B vak en vervolgens de volgende hakker van 2016, Fred. Fier aan kop in de Sikkens competitieve en ook vandaag weer een smile van oor tot oor. Bijna 6 kilo, dat is mogelijk de winnaar van de dag. Alleen Ed zou hier misschien nog overheen kunnen komen.
Dirk de feeder had hetzelfde probleem als Nico en bleef ook onder de kilo.

Piet had blijkbaar ook zijn dag niet, want ook Piet is een echte stok visser. Op stek #2 mag je hier dan toch wel een resultaat verwachten maar blijkbaar ook hij de verkeerde afstand gegokt. Dat wordt ook lopen Piet. Minder dan een kilo visjes.
Op kop dan nog Ed die naar zeggen een paar brasems had. Inderdaad, 2 is een paar maar daarnaast veel te weinig kleine vis wat een totaal maakte van net geen 4 kilo. Wel genoeg voor een tweede plek, maar helaas voor hem dus geen kampioen van Teylingen. Die titel is dus aan Fred.
Gefeliciteerd met je tweede titel van het jaar. Eerder deze week werd Fred ook al gekroond als winterkampioen van de Leede. Nu nog de zomercompetitie en dan heeft hij alles gewonnen wat er binnen de Teylinger verenigingen te winnen valt.

Heren van de baancommissie, bedankt voor het uitzetten. Jacques, IYS en Sam’s hengelsport bedankt voor het regelen van de herdenkingspegels.

Verslag van de dagwinnaar
Dit keer geen lang verslag..want ik zat met de korte stok...
Oh nee de voorzitter heeft het meeste al verteld.
Ik wilde starten met n 5 meter stokkie. Maar al mijn tuigjes lagen nog thuis,.lekker handig.
Snel naar Ruud of Peter rijden. Aangezien die grote grijze in de buurt zat van hem maar een 1grams pennetje geleend.
3 kleine loodjes erbij en de dobber stond redelijk.
6 kleine voorballen met made en casters, en beginnen maar.
Later maar de feeder proberen op 4 meter uit de overkant, ik had immers 8 korven gedeponeerd.
Al snel zonk mijn pen de diepte in en een mooie voorn was binnen..
Pfff van de nul af dacht ik.
5 min bleef het ff stil, maar daarna begon he echt te lopen.
Visje na vis werd verschalkt.
Mooie voorns werden afgewisseld door n alvertje en soms n verdwaalde baars.
Ik heb die ochtend 3 scheppers geteld. Maar de tel van de rest ben ik kwijt geraakt, maar meer dan 50 waren het er wel.
Dit keer geen wormen gebruikt, alleen casters en maden.
Bijna na elke vis strooide ik wat casters bij mijn dobber. Zo bleef de vis azen.
Ook het stinkende spul deed zijn werk.
Dit resulteerde uiteindelijk voor mij in een mooie overwinning.
Er was dit keer geen tijd voor drinken,een broodje of n wandelvis.
A.s.week ga ik en Peter Pennekenvolt bezoeken.
Hopenlijk hebben we daar qua aantal net zo'n succes.
SHV mensen tot zaterdag, onze koppelwedstijd.

Ps de feeder verder nooit meer gebruikt die ochtend ☺.

Visgroeten

Fred