Kaagschoonmaakactie levert enorme 'vangst' op!

Dinsdag, 2 april 2024

Zo'n twintig kinderen en zestig volwassenen van onder meer Stichting Warmondse Schippertjesdagen, Brandweer Warmond en Hengelsportvereniging 'De Leede' verzamelden maandagmiddag 1 april een bizar grote hoeveelheid zwerfvuil. Absoluut geen grap helaas!

VANG5 BINGO-STICKERKAART
Bij aanvang van de Kaagschoonmaakactie kregen de deelnemende kids elk een VANG5 bingo-stickerkaart om daarmee op zoek te gaan naar vijftien verschillende soorten zwerfafval. Als het hen lukte om minstens vijf van deze soorten vinden, zouden zij na afloop een leuke goodiebag van H.S.V. 'De Leede' krijgen. Een extra stimulans! Door de stickerkaart in te zetten, maken we kinderen op jonge leeftijd en op een speelse manier bewust van het schoon maken en houden van de natuur in hun woonomgeving, waaronder hun visstekken.

De tekst gaat onder de foto's verder!

ZWERFAFVAL IN ALLE SOORTEN EN MATEN
Met een grijper en afvalzak in de hand vertrokken de deelnemers per boot vanuit Park Groot Leerust richting de polders en het eiland Koudenhoorn. Eenmaal daar gingen zij aan de slag om de oevers van de wateren van Warmond schoon van zwerfafval te maken. Van plastic flessen en blikjes tot tennisballen en aanstekers. Van sigarettenpakjes tot emmers en stoelen. Alles namen de vrijwilligers mee richting de verzamelpunten waar de schippers het afval ophaalden en naar het park brachten. Hun doorzettingsvermogen is prijzenswaardig met als resultaat helaas een enorme 'vangst', zoals op de foto's hieronder te zien is.

De tekst gaat onder de foto's verder!

HOU JE VISSTEK SCHOON!
Als sportvisser en natuurliefhebber weet jij als geen ander hoe hinderlijk het is als wateren en de oevers vol met zwerfafval liggen. Die troep vervuilt niet alleen het milieu, maar het vergalt ook je visplezier. Kom daarom net als ons in actie! Elke keer dat je gaat vissen, ruim je rond jouw stek 5 stuks afval of 5 minuten op. Kleine moeite, groot plezier. Enne… meer mag natuurlijk altijd. Doe mee en deel jouw 'vangst' op social media met de hashtag #vang5. Alleen samen houden we de waterkant schoon!

GROOTSCHEEPSE SCHOONMAAKACTIE
De Kaagschoonmaakactie werd ook dit jaar georganiseerd door de Stichting Warmondse Schippertjesdagen. H.S.V. 'De Leede' omarmt dit geweldige initiatief en deed dan ook met een groep leden mee. Deze fanatieke sportvissers hebben er namelijk ‘schoon’ genoeg van: zwerfafval in en rond het water waar zij zo graag in vissen. Totaal kwamen maar liefst tachtig enthousiaste vrijwilligers in actie. Help jij Tweede Paasdag 2025 ook mee?

PUBLICATIES OVER DEZE EDITIE VAN DE KAAGSCHOONMAAKACTIE:

De deelnemers van de Kaagschoonmaakactie 2024 met hun enorme 'vangst' die grotendeels is verborgen door het spandoek maar daarboven zelfs zichtbaar is!