Fred Meeuwenoord wint de Kerstwedstrijd 2019

Zondag, 22 december 2019

Onder bijna perfecte weersomstandigheden wist Fred Meeuwenoord de winst van deze Kerst editie naar zich toe te trekken. Ed Rolfes eindigde als 2de en Kees Zuijderduijn als 3de. Felicitaties voor de winnaars. Prettige Feestdagen en tot in 2020.

Mede door sterk wisselende weersverwachtingen hebben we dit jaar in een wat kleiner dan gebruikelijk gezelschap de traditionele Kerstwedstrijd gevist. Locatie voor dit jaar was net als in 2018 “de Zaan” alwaar een aantal leden vorige week nog de boel verkent had om der zeker van te zijn dat er in iedere geval een visje te vangen viel. Toch een extra afmelding door een soort van Norro virusachtige verschijnselen maakte dat we met 10 vissers overbleven. Jan Munneke was iets verlaat wat niet verhinderde dat er voor hem de kopstek geloot werd. Daarnaast het Jet Rolfes het geluk (of de pech) dat zij de wedstrijd vanaf de staartstek mocht vissen. De stekken waren om de 25 meter uitgezet waarbij dan wel rekening gehouden met laaghangende takken of Kerstverlichting.
09:15 uur mochten we dan eindelijk los en zag je dat een ieder koos voor voorzichtige voercampagnes.
De dobbertjes bleven nadien helaas wel heel erg trouw drijven en liet de vis het toch een beetje
afweten. Sommige vissers zitten nu nog te wachten op hun eerste aanbeet
😉
.
Het waren de lagere nummers waar de eerste visjes dan toch bovengehaald werden. Zelf had k de dobber na een half uurtje al bedankt voor bewezen diensten en gokte vooral op de picker. Niet te ver want dan zit je op 10 meter diepte niets te vangen, maar op een waterdiepte van een metertje of 4 tot 5. Dit had precies een week geleden ook tot wat visjes geleid en ook vandaag zag je wat beweging op de top. Het was mijn eigen stommiteit dat ik deze vissen niet binnen wist te halen. Mijn voorslag was wat aan de korte kant geworden en in combinatie met 8/00 onderlijn geeft dat niet de meest robuuste techniek. Tot 2x toe sloeg ik in mijn enthousiasme de onderlijn in tweeën en verspeelde daarmee potentieel de wat dikkere vissen. Wel tussen deze miskleunen door twee bleitjes waar je dan wel weer blij van wordt, maar niet zo blij als je had kunnen zijn. De cacaoboot voor een aantal maal voorlangs alwaar je als visser totaal geen last van hebt. Jet op staart had nog geen aanbeetje gezien en besloot maar even rond te gaan met koek en zopie, maar dan nu nog zonder de zopie
😊. Harrie wel maar die was ook iets te enthousiast waarmee hij de haak weer uit de vissenbek sloeg. Te gretig, te vroeg
. Toen gebeurde het ongewenste. Juist op zondag op een kanaal waar behalve de cacaoboot geen andere beroepsvaart voorbij komt, duikt er een diep geladen binnenschip op. Rustig kwam deze aan gevaren maar met het nemen van de “haarspeld bocht” alwaar wij zaten te vissen bedacht deze schipper dat het misschien een goed idee was om vlak voor mijn neus (en ook die van Ed en Jet) de gaskraan daarbij volledig open te draaien. De gevolgen laten zicht raden. De netten werden zo een beetje op de kant geblazen en de zorgvuldig opgebouwde voerplek volledig verwoest. De vis geschrokken en ook weggeblazen wat maakte dat we de eerste anderhalf uur na deze aanslag geen stootje meer hebben gezien. Pas in het laatste half uur [ drie kwartier] begon Ed zowaar weer wat vis te vangen, wist nu ook Jet een paar bleitjes te verschalken en ving in nog zeggen en schrijven een plattertje. Na een stomme start een ongelukkige finish vertaald in domme pech. Maar de winter wedstrijden zijn daardoor n iet minder gezellig. Na afloop wat worst / kaas gevulde wrappes en een hart versterkertje (zopie) waarna de winnaars op de foto en eenieder met een leuke Kerst attentie huiswaarts toog. Prettige Feestdagen en op naar weer een prachtig nieuw visjaar in vooral geode gezondheid en geluk.