Terugblik koppelwedstrijd oud-jeugdleden en jeugdbegeleiders

Zondag, 30 juni 2024

Na het succes van vorig jaar gingen zondag 23 juni jl. veertien koppels van oud-jeugdleden en (oud-)jeugdbegeleiders de strijd tegen elkaar aan. Het fanatisme van vroeger was nog duidelijk zichtbaar!

De aanleiding
Na het succes van de koppelwedstrijd tijdens de reünie van oud-jeugdleden en (oud-)jeugdbegeleiders 2023 kwam al snel de vraag of de wedstrijd in 2024 terugkeert, met als bijkomend verzoek dat de (oud-)jeugdbegeleiders zelf ook meevissen. Oud-jeugdleden Folkert, Kevin, Koen en Youri wilden de koppelwedstrijd graag samen organiseren. Zo gezegd, zo gedaan. Allereerst een wedstrijddatum prikken en een wedstrijdparcours in de gemeente bepalen; het bleek nog niet zo eenvoudig met de volle agenda's en het gebrek aan geschikte wateren voor het verwachte aantal van vijftien koppels.

Fanatisme
Zondagochtend 23 juni 7:45 uur. De veertien koppels verzamelden zich aan de Leidsche Vaart achter het Keukenhof. Tenminste, we dachten zo'n veertien... een aantal koppels bleek op een andere locatie aan de vaart te staan. Nadat ook zij waren gearriveerd, ging de bekende 23 jaar oude tas met lootjes (filmbusjes) rond. Welk koppels zouden de kopstek en staartplek loten?
De steknummers van alle koppels zijn bekend. De hoogste tijd voor het inrichten van de visstek, opbouwen van de hengels en het doornemen van de tactiek. Wie begint er dicht aan de kant of starten we allemaal op volle lengte van de vaste hengel? Van enkele deelnemers zat hun vaste hengel onder een dikke laag stof. Twintig jaar niet gebruikt, maar gelukkig nog wel bewaard. Net als dat plateau en die viskist, leuk!

De tekst gaat verder onder de foto's

Taaie visserij
Al snel na het aanvangssignaal bleek dat het lastig zou worden om op deze zonovergoten ochtend een visje te vangen. De vis hield zich schuil onder de lelievelden dus de meeste deelnemers probeerden het daar net achter of ertussen. Alles werd uit de kast gehaald om een brasem te vangen, want die maakt gelijk een gewicht van veel klein vis goed. Ondertussen passeerden de eerste bootjes, gelukkig netjes aan de overkant van vaart, waardoor de koppels onverstoord konden doorvissen. De vis werkte helaas niet mee.
Sommige koppels veranderden gedurende de wedstrijd nog van tactiek door de winkle picker of feederhengel in te zetten. Het bericht dat drie koppels, waaronder Koen en Folkert een brasem hadden geland, verspreidde zich. Zou de top drie al bekend zijn? Onder hen dit keer niet het koppel Gert-Jan Heemskerk en Tristan Robers dat trouwe viervoeter Kroket als mascotte meehad. Maar welk koppel is dan wel de winnaar van deze editie? Lees snel verder onder de foto's!

Gezelligheid
Na de weging en het netjes achterlaten van hun stekken verlangden de meeste deelnemers naar een frisse douche en zomerkleding. Vanaf 13:00 uur arriveerden zij op het mooie terrein van de Warmondse IJs- en Skeelerclub voor een gezellig samenzijn en terugblik op de wedstrijd. De eerste sateetjes waren al snel klaar en ook gingen broodjes beenham rond. Een welverdiende lunch voor de deelnemers want het was 'hard werken' aan de waterkant vanochtend.
Tijdens al het lekkers haalden de oud-jeugdleden en jeugdbegeleiders leuke herinneringen op, maar werden ook afspraken voor gezamenlijk vissessies gemaakt. "Vissen is en blijft leuk, dit wil ik toch weer wat vaker gaan doen!" Tijdens haar speech gaf voorzitster Caroline Doesburg de jaarlijkse terugkeer van de koppelwedstrijd en iedere bijdrage voor de organisatie, klein of groot, toe te juichen.

Het einde van een gezellige middag naderde: tijd voor de prijsuitreiking. Mede door de vangst van een prachtige brasem viel de overwinning ten prooi aan het koppel Koen van der Voort en Folkert Lindhout. Zij wisten samen 2.370 aan vis te vangen en mogen een jaar lang met de 'enorme' wisselbokaal pronken. De mooie tweede plaats was voor het koppel Iris en Ed Rolfes, die 1.630 ter weging aanboden. Op plek drie van het podium eindigden Niels Groen in 't Woud en Kees Heemskerk (1.230 gram) die speciaal voor deze koppelwedstrijd hun deelname aan de streetfishingcompetitie in Amsterdam lieten schieten.

De tekst gaat verder onder de foto's

Voor herhaling vatbaar!
Het was wederom een leuk weerzien van oud-jeugdleden en jeugdbegeleiders die samen vele dagen aan de waterkant hebben doorgebracht tijdens cursussen, praktijkdagen, wedstrijden en jeugdviskampen. Een van de leukste herinneringen van oud-jeugdlid Hans Versluys willen we jou als lezer niet onthouden: "Op het jeugdviskamp rond het jaar 2004 zijn we (als ik het mij goed herinner: Joost van der Hulst, Paul van Leeuwen en ik) in de avond uit onze tent geslopen om de lokale horeca te ontdekken. Aangekomen bij een soort van snackbar/kantine zaten we net aan ons eerste biertje toen Peter 'met lichte paniek in zijn ogen' aan kwam rennen om ons terug in bed te leggen. Nogmaals Sorry Peter!"

Zonder de enthousiaste deelnemers zoals Hans had de jeugdafdeling en ook deze koppelwedstrijd niet zo'n succes geweest. Daarom hartelijk dank aan alle deelnemers en in het bijzonder de organisatie bestaande uit Folkert Lindhout, Kevin Koppers, Koen van der Voort, Youri van Velzen en Peter Duijnhoven. Mooie zomer gewenst en graag tot ziens aan de waterkant!

TIP! Check het volledige fotoalbum op de Facebookpagina van H.S.V. 'De Leede'.