Visles voor leerlingen groep 8 Daltonschool Oegstgeest

Zaterdag, 8 juni 2024

Op school biologieles krijgen over vissen en hun leefomgeving, de fascinerende onderwaterwereld. Hoe leuk is dat? De leerlingen van groep 8 van Daltonschool Oegstgeest weten het sinds maandag 3 juni. Zij kregen visles van VISmeester Wim van der Bent en zijn assistenten, de VIScoaches van H.S.V. 'De Leede'.

OVER DE BIOLOGIELES
Tijdens de biologieles gaf VISmeester Wim de leerlingen een inkijkje in het huis van de vis. Deze wereld onder water is praktisch onzichtbaar en juist daarom zo fascinerend. Waarom zijn waterplanten belangrijk voor vissen? Hoe herken je de verschillende vissoorten? Op deze en vele andere vragen kregen de leerlingen tijdens de theorieles antwoord. Ook leerden de kinderen de basis van het sportvissen en hoe je zorgvuldig omgaat met een gevangen vis. Bijvoorbeeld dat je een vis met natte handen moet vastpakken zodat de slijmlaag niet beschadigt. Met behulp van een kunstvis oefenden alle leerlingen hoe je met een hakensteker, een ideaal hulpmiddel, het haakje uit de bek van vis kan duwen.

De tekst gaat onder de foto's verder!

DE VISEXCURSIE
Na de theorieles ging de visles ’s middags verder aan de waterkant vlakbij de school om in de praktijk te ervaren dat vissen een leuke en spannende buitenactiviteit is. De zes VIScoaches van H.S.V. 'De Leede' stonden klaar aan het Oegstgeesterkanaal om de leerlingen te begeleiden zodat ze op een goede manier leerden vissen met respect voor vis en natuur. De gevangen vissen werden netjes met behulp van een hakensteker, die elke leerling kreeg, onthaakt. Ook bekeken de kinderen welke verschillende vissoorten zij vingen: blankvoorn, ruisvoorn, kolblei, baars en zwartbekgrondel.

De tekst gaat onder de foto's verder!

HET VERVOLG
Na deze visles hebben de leerlingen van de Daltonschool Oegstgeest meer oog gekregen voor de natuur in hun eigen woonomgeving en weten zij hoe rustgevend het vissen kan zijn. Vissende kinderen gaan vaker naar buiten dan hun niet-vissende leeftijdsgenoten, wat gezond is voor hun lichamelijke en geestelijke ontwikkeling. H.S.V. 'De Leede' ziet het als haar belangrijke en dankbare taak om daar een bijdrage aan te leveren. Daarom organiseert onze jeugdcommissie naast vislessen diverse jeugdactiviteiten zoals de basiscursus 'Vissen voor kids', koppelwedstrijden en de jeugdcompetitie bestaande uit vijf wedstrijden op vrijdagavond. Deelname aan één of meerdere van deze wedstrijden is nog mogelijk, ook voor niet-leden! De enthousiaste leerlingen kunnen dus na een visles bij 'De Leede' terecht om tijdens de jeugdactiviteiten beter te leren vissen. Zij kregen na afloop van de visles een flyer met informatie over het lidmaatschap/de jeugdVISpas en jeugdactiviteiten van onze vereniging.

VOORPAGINANIEUWS!
De Oegstgeester Courant besteedde aandacht aan de visles en het Vissenschool lesprogramma. Het Vissenschool lesprogramma is een initiatief van Sportvisserij Nederland en de daarbij aangesloten hengelsportfederaties. Met de vislessen willen deze organisaties samen met de lokale hengelsportverenigingen zoals H.S.V. 'De Leede' de jeugd inspireren om vaker naar buiten te gaan en de (water)natuur vlakbij huis actief te beleven door lekker te gaan vissen. Niet alleen leerlingen zijn steevast enthousiast over de vislessen. Juffen en meesters zijn ook vol lof over de gratis vislessen. Nieuwsgierig geworden? Check deze video en www.vissenschool.nl